Wednesday, April 30, 2014

Summary of Russians intercepting SR-71's



All the billions of taxpayer dollars that we sank into SR-71, only to operate it as a high-speed party crasher (ref. having it fly over dictators' palaces and parades). The Soviets, of course, knew it was coming hours in advance, without any need to have a spy in place either in USAF command or as a landscaping contractor near its air base.
Here is a rough translation of an email from a Russian communication intelligence specialist recalling the ease of detecting the SR-71. What a crude use of such a fine machinery!

"As far as the SR-71 in transit, I have none [i.e., data of my own - blog], however, several of them are over Barents Sea, for example, as Blimey 99, at 17:16 according to the the time marker. Opus 38, at 26:08, communicates through Gold 23 (KC-135), Croughton [RAF base - blog] does not hear, but we in Kaluga  - 5 AUs. One of the best ways to ID them is their mentioning of the real time GMT:
Op's normal at 34while RC-135, TR-1 и U-2 communicate in the 4-digit format: 0834.
[Other telltale signs] are of course, the pilot's voice, stifled by the high altitude pressure suit, the typical background noise of the radio, the Barents triangulation, then Baltics, and the KC-135Q modified for high altitude refueling, loitering along its [SR-71] route.
It always felt pleasantly reassuring to know that it was escorted by Mig-25, so it would never get lost or get bored.
[SR-71] always presented real danger, since in an hour that it spends over Barents Sea, it always detected all of our mobile SA launchers and could have directed a strike against them. We did not have the mobile launchers like the S-300, so we had to redeploy to other sites, and that was hours of hard work. That is why the main countermeasure against it was to guess its ETA, to turn off all the mobile systems, and leave only the fixed sites. Then the Dumb Yanks would come the next day, a different aircraft, and there were two of them at Mildenhall in England.
After the flight, this machine was not so reliable. Its speed up to 3200 and the latitude 25000 [was something]. One time it experienced a malfunction upon exiting Barents area, barely limped to Norway, the the HC-130 rescue was deployed, the helicopters. A week after it flew over to England, and ion another 2 weeks back home to Edwards [AFB], Nevada, all the while, by an unusual track - the way of SR only - not over the Atlantic, but over the [North] Pole and Canada, the way he reported through radio comm.
Let me know if anything not clear here, I will explain, just let me know the call sign and time of comm. Even though it has been 21 years, I still remember almost all.
"

Что касается SR-71-на перелёте нету, а так несколько штук в Баренцевом море есть, например Blimy 99, 17:16 по таймеру записи, Opus 38, 26:08, работает через Gold 23 (KC-135), его Croughton не слышит, а у нас в Калуге 5 баллов. Отличительным разведпризнаком SR-71 является упоминание текущего время Гринвича только в минутах текущего часа, т.е. Op's normal at 34, тогда как RC-135, TR-1 и U-2 в 4-х значном формате, 0834, 8 часов 34 мин. Ну и конечно сдавленный голос в высотном костюме, характерный фон радиостанции, пеленг Баренцево, потом Балтика, болтающиеся KC-135Q по его маршруту-модификация танкеров, сделанных для его заправки на большей высоте. И приятное осознание того, что летит он в компании двух МиГ-25, чтобы нескучно было и не заблудился. Он представлял реальную опасность, за 1 час нахождения в Баренцевом море вычислял все наши мобильные комплексы ПВО и мог навести на них удар. Мобилок, как С-300 тогда не было ,по-этому приходилось свёртываться и перебазироваться, а это несколько часов нелёгкой работы. По-этому в борьбе с ним главное было угадать когда прилетит ,мобильные комплексы выключались, оставались только стационарные. Тогда пиндосы прилетали на следующий день, на другом, их два в Mildenholl'е в Англии было. После полёта ТО на пару дней, машина не очень надёжная. Зато скорость до 3200 и высота 25000. Один раз сломался при выходе из Баренцево, еле допукал до Норвегии, HC-130 спасательные поднимали, вертушки. Потом через неделю перелетел в Англию, а ещё через 2 недели улетел домой в Эдвардс, Невада, причём по необычному маршруту, так летел только SR-не через Атлантику, а через полюс и Канаду., где и отмечался на связи. Кому что непонятно, спросите, укажите время записи и позывной, подскажу, всего-то 21 год прошёл, почти всё помню.

No comments: